dinsdag 9 november 2010

'Social' Media


Social media is het helemaal maar 'sociaal' en eerlijk (in betekenis van eenvoudig en werkelijk) vind ik het - eerlijk gezegd - niet echt. Het is toch vooral veel 'zenden'. Om de replies moet je niet willen twitteren want die ontvang je amper, zo blijkt (zie hierboven) en er komt vooral veel succes, hip en hot langs. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het gebruik van Facebook en Twitter het opleuken van jezelf en de dingen die je meemaakt, in de hand werkt.

Toegegeven: ik doe ook mee en sta regelmatig 'op zenden'. Toch vind ik het zendgedrag van tegenwoordig, ook als je kijkt naar emailverkeer zonder rekening te hoeven houden - lijkt het wel - met of en wanneer je op de ander reageert een verarming. Vroeger had je nog iets als etiquette die je gebood te reageren op een bericht. Het - tijdig - reageren werd toen als beleefdheidsvorm gezien.

Wellicht moet ik het opnieuw introduceren:

A.a.u.b. (Antwoord alstublieft)
R.f.s.v.p. (Response favorable síl vous plait)
V.g.a. (Verzoeke gunstig antwoord)
W.a.g. (Wordt antwoord gewenst)
W.g.a.g. (Wordt gunstig antwoord gewenst/verwacht)

Maar of ik me hiermee populair maak op twitter...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten