woensdag 25 mei 2011

kunst kijken: Nachtwacht


Rembrandts Nachtwacht (1642), Rijksmuseum

Zo onvoorbereid als voorheen, kan ik niet meer naar een museum. Want mijn zoon stelt vragen. Veel vragen. Over wat hij ziet, wat het doet en waarom.
Vind bij een stortvloed aan - stuk voor stuk intelligente - vragen maar eens goede antwoorden. Moeders moet zich beter prepareren. Had ik maar research gedaan naar Rembrandt van Rijn, de schutterij van Amsterdam, de afwisseling van licht en donker en de beweging in het groepsportret...
Mam:
Wat doet de nachtwacht?
Wat zegt ie meneer? (doelt op de heer in deftig zwart, de kapitein dus -weet ik nu weer-)
Waarom hebben ze van die stokken?

Gelukkig weet zoon veel antwoorden zelf te geven. Onthouden van bezoeken aan het Van Gogh en het Groninger museum. Ze hebben andere kleren die wij niet hebben. Zo'n kraagje...

Schat blijf vragen. Want ik leer minstens net zo veel als jij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten