vrijdag 25 juni 2010

Kleine geschiedenis van de filosofie

Ben vandaag begonnen in het alleraardigste boekje 'Kleine geschiedenis van de filosofie'. Ontving ik vorige week per post van Daan Roovers, een van de auteurs. Daan is een van de vrouwen uit het boek Veertig vrouwen van 40. Haar boek is dit jaar verschenen en is 'Een beknopte, leesbare introductie tot ruim 2500 jaar filosofie'.
Kom ik bij het tekstgedeelte over Aristoteles op p. 38:
'Volgens Aristoteles betekent gelukkig zijn altijd 'gelukt zijn', je mogelijkheden optimaal verwerkelijken. Het betekent datgene doen waarvoor je 'gemaakt' bent.
' Ooh Nee. Gaan we weer. Waarvoor zou ik 'gemaakt' zijn? Om het maar helemaal niet te hebben over 'gelukt zijn'. Handig bij de huidige ideeenstroom waarbij de focus -tot nog toe- uit blijft. Weer een hersenkraker erbij. Ik herinner me opeens een avond in een kroeg in de Jordaan. Zal zo'n 14 jaar terug zijn. Ik aan de toog (beetje) onder invloed, in gesprek met bargenoten over hun talenten. 'En wat kan ik nou???' riep ik op een bepaald moment uit. De dronkaard in de hoek mengde zich voor 't eerst in het gesprek: 'Weet je wat jij kan: ouwe nelissen!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten