vrijdag 1 april 2011

Kunst kijken: Picasso

Pas vandaag drong het tot me door. Mijn zoon kan beter kunst kijken dan ik. De 4 jarige maakt na 1 blik een haarscherpe analyse.
En ik? Ik moet eerst een kleine voorstudie doen voordat ik een schilderij werkelijk zie. Ik kijk en zie maar ik zie niet wat mijn zoon ziet.
Vorige week bezochten wij samen op woensdagmiddag het Gemeentemuseum Den Haag. Ik wees hem op de nieuwe aanwinst van het museum: Lezende vrouw in korset van Picasso. Ik keek en zag een vrouw en een boek en ik zag ook wel een liefdevol portet. Markus keek en zag: 'Dat is een hoekjesmevrouw!'
Vandaag was ik een tekstje aan het schrijven naar aanleiding van het citaat van Picasso: 'Ik zoek niet, ik vind'. Ik tikte over de "Kubistische periode' van Picasso: 'Picasso verdeelde wat hij schilderde in stukken en liet de afbeelding als 'scherven ' uiteen vallen '. Krijg nou wat. Heeft dat joch die gefragmenteerde vormen toch in een oogopslag gezien... Wij gaan nog veel kunst kijken jonge man

Geen opmerkingen:

Een reactie posten