zondag 23 mei 2010

Veertig het nieuwe dertig I

In dagblad Trouw van zaterdag 22 mei in de rubriek moderne manieren van Beatrijs Ritsema:

Beste Beatrijs, Ik ben een vrouw van 38. Ik zag vandaag in een winkel een hardroze jurk, tot net boven de knie. Kan ik als bijna 40-jarige nog hardroze aan of komt dat over alsof je krampachtig op een tiener wilt lijken? Of is het te barbie-achtig? En hoe zit het met korte rokjes (tot halverwege het bovenbeen)? Ook hierbij twijfel ik of ik het nog kan- niet naar het werk maar in de vrije tijd. En felle kleuren bij elkaar, een beetje gedurfd, gestreepte leggings of een tijgerpanty? Kan dat nog op mijn leeftijd?
Jeugdige kleding
Beste Jeugdige kleding,
Als u het kan hebben (belangrijkste criterium is dat u niet te dik bent), dan kunt u best korte rokken dragen. De gemiddelde overlijdensleeftijd ligt tegenwoordig zo hoog (82 jaar) dat de leeftijd waarop men nog jong is ook steeds verder omhoog schuift. Veertig is al geruime tijd het nieuwe dertig! Trek vooral aan wat u mooi vindt en waar u zich prettig in voelt. Felle kleuren mogen hoe dan ook. De tijd dat oudere vrouwen zich in schutkleuren hulden om maar zo min mogelijk op te vallen ligt al heel lang achter ons.

Opmerking van mijn kant. Ik kan me niets voorstellen bij de vraag 'of dat nog wel kan op mijn leeftijd'. Maar dan het antwoord. OK we zijn als veertig jarigen het nieuwe dertig! Dat komt overeen met de rode draad in het boek Veertig vrouwen van 40. Maar waarom dan toch 'oudere vrouwen' in de tekst. Wat nou 'oudere vrouwen' ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten